Followers

Friday 27 January 2012

FAkta tEntAng sEnyUm I..



Sape at cnie yg cke snyum..? Konpem2 sume2 cke snyum an2,,lagi2 kalau depan kamera,haha..mcm2 gaya snyum bley jumpa..ad yg mleret,snyum sumbingla,yang comey2 dan tidak kurang juga yg ngade2 nampakny.Ta kesala pape un yg penting na tny niy,korang tau ke pae kebaikan kte snyum2 niyh..?

Arini terlintas di hati ingin share mngenai fakta2 apabila kite snyum.

  • Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk joging dalamn dimana dapat merangsang tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon2.


  • Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sajaha berupaya menceriakan hidup anda tetapi memberi bnyak kebaikan kepada kesihatan,Apabila kita tersenyum,badan turut tersenyum dan menganggap kita gembira.


  • Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka.tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rase lebih selesa dengan diri sendiri.


  • Senyuman yang diakhiri oleh ketawa mengaktifkan kimia badan secara tidak langsung merendahkan risiko sakit jantung,tekanan darah tinggi,strok atritis dan ulser.Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian keatas 300 responden dan mendapati 40% orang yang menghidapi penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat,


  • Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan.Ada juga percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam selama beberapa minit.


  • Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sam seperti bersenam selama 10 minit.Hal ini terjadi krana apabila kita ketawa,tekanan darah dan degupan jantung meningkat.Kemudian kedua2 kadar ini akan trun lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.
So,apemacam,lepas niy korang na tak membakar lemak2 korang tanpa bersenam? bnyk2 kan la ketawa,tetapi harus diingat ketawa ue un igt2 la dunia ya,n jangan melampau sgt lagi2 klu perempuan,bwuk upeny klu korang ketawa terbahak2.ek..Sbenarnya bnyk ag kbaikan snyum niyh,tapi kita smbung lagi di post yg sterusnya la..ek..Thats all 4 tonite.

senyumlah,, :)

6 comments:

una said...

secantik cantik hiasa (make up) di muka adalah senyuman. so senyummmmmmmmmmmmmmm :D

Kay Sablihan said...

ya betul :)

Unknown said...

Senyum boleh mengubat segala duka... ^^,

Kay Sablihan said...

senyumlah walaupun pahit...huhu

AQ Eyfa said...

Senyum itu sedekah:-)

Kay Sablihan said...

yup btul :)

KHAIRUL IKHWAN
KKomited
HHarum
AAmanah
IIkhlas
RRamah
UUntung
LLemah-lembut
IIdealistik
KKreatif
HHarum
WWarak
AAlim
NNaif
Apa ada pada nama?