Followers

Wednesday 25 January 2012

Merealisasikan Azam

Bercerita kini mengenai azam yang telah dilistkan pada awal tahun,antaranya ialah mengurangkan berat badan pling kurang sebanyak 10 kg pada tahun ini.Berikut adalah rekod2 berat saya pada tahun2 yang disenaraikan berdasarkan repod kad.

tahun 2002 = 27 kg
tahun 2007 = 47 kg
tahun 2008 = 52 kg
tahun 2011(awal tahun) = 61 kg
tahun 2011(akhir tahun) = 81kg

Pergh,,wa ckp samalu..sumpa mendadak menaik berat ak tahun lepas,mungkin faktor tekanan psikologi yang menyebabkan ak mengambil keputusan untuk makan sebagai penghadam tekanan.Kalau makan ta berjaya,makanya tidurlah kan..Dengan itu terhasillah +20kg dalam beberapa bulan.

Untuk merealisasikan AZAM yang telah dibuat pada awal tahun,pelbagai usaha telah dilakukan untuk mencapai azam niyh.berdasarkan apa yang dilistkan,perkara yang ditarget adalah mengurangkan sekurangnya 10kg.Antara usaha yang dilakukan adalah.
  • Berjoging pusing padang setiap hari sebanyak 4 pusing = 400m x 4 = 1.6km
  • Pusingan ditambah sebanyak sekali pusing setiap ary..
  • WOrk out kalau ta g joging.
  • Kurangkan Nasi
Kalau korang na tau,sampai minggu ke2 ak buat bnde niy..ttibe kaki ak da tana melangkah ag,rase mcm berat giler..cek pny cek..upenya tumit ak lebam + bengkak,,kalau ta sala warm up,ak mungkin hard sgt kot at badan ak..sori badan,sori kaki..huhu..skunk niy ak da taley lari..lbey kurang seminggu gak ak ta joging,ak just berjalan2 j..jalan sana,jalan sini..

Dahla kaki ak sakit,ttibe at kelas plak,,ak ta ckup oksigen sampai ley tertidur subjek kegemaran ak,Biology,,sumpa cdey giler beb..seb bek cikgu lukis2 jantung j aritu..kalau la korang tgok jantung yang ak lukis ue..haha..da tade upe jantung..tau rupe cam ape? spagheti yang dipusing2kan ue..hehe.

Oleh kerana itu,ak mengambil kesempatan ini untuk menyusun jadual ak dengan lebih baik untuk melakukan senaman dan diselang selikan dengan tidur yang ckup supaya otak mendapat oksigen yang ckup utk stay mase cikgu mengajar.Tadi ikut kakak beli Galaxy S,,ttibe perasan ade mesin timbang berat at cbela ue..

Berbekalkan doposen,ak naik atas mesin timbang ue,doposen ku golekkan melalui celah lobang yang disediakan..pergh,,sumpa saspen gler niyh.na tau apa keputusan berat ak?
Berat ak harini 25/1/2012 = 76.4kg

Ini bermakna dari berat tahun lepas yang telah dicatat,81kg..ak berjaya menurunkan 4.6 kg dalam masa 3 minggu,,alhamdulillah,permulaan yang baik untuk ak..dan ak berhasrat sebenarnya ingin menambah lagi paras target yaitu mencapai 65 kg pada bulan mei 2012..Pelbagai usaha akan dipertingkat diselaraskan dengan pemakanan yang sihat dan penjagaan kesihatan juga..Bagaimana pula dengan azam anda?

Adakah ia sudah bermula?


2 comments:

diaRY hDUpku said...

wah bile baca entry ni tros besemangat nak turun brat badan balik.huhu

Kay Sablihan said...

hehee..bgusla cmtu :p

KHAIRUL IKHWAN
KKomited
HHarum
AAmanah
IIkhlas
RRamah
UUntung
LLemah-lembut
IIdealistik
KKreatif
HHarum
WWarak
AAlim
NNaif
Apa ada pada nama?