Followers

Sunday 13 May 2012

Selamat Hari Ibu,,!


Salam dan selamat pagi kepada sesiapa pun yang membaca..So,korang sume tau ta arini ari Ibu..? Apakah penghargaan yang korang sudah beri kepada ibu2 kita..Ketahuilah,dalam berjuta bintang di angkasa,hanya seorang ibu.. Berilah penghargaan yang  terbaik buat ibu kita yang telah melakukan berbagai bagai dugaan hidup untuk membesarkan kita..Sudah sejauh mane kita membalas pengorbanan ibu yang banyak berjasa buat kita..?


Adakah kita merasa cukup atas segala pa yang kita beri buat selama ini..tidak..masih belum cukup itu sume.Andainya kita tahu bagaimana susahnya mahu membawa kita selama 9 bulan dalam kantung di perut,melahirkan kita,menjaga kita yang asyik merengek mahukan perhatian,mahukan susu,mahu berak,,mehu itu sume..Namun,ibu tetap tabah dan sabar dalam membesarkan kita..Sehinga kini kita mampu membaca artikel ini.


Para pembaca,bukanlah emas dan harta yang mereka mahukan,,bukan kekayaan dan kesenangan hidup yang diimpikan tapi melihat kita senang dan kaya merupakan azam mereka,,supaya kita tidak menjadi susah seperti mereka,,betapa mulianya hati ibu namun berapa ramai dari kita yang mampu sedari  perkara ini.Berapa ramai dari kita yang mengambil berat dan menjaga ibu dengan sepenuh hati..?


Berapa ramai yang sanggup melakukan apa yang ibu kita lakukan,sanggup berlapar demi mencari sesuap nasi buat kita,sanggup tidak tidur demi kelenaan kita dibuai mimpi,,Mengapa kita masih lagi alpa dan lalai..Ketahuilah bahawa ibu adalah sumber ketenangan..doanya tiada hijab dengan tuhan,,sungguh kata2 nya itu adlah nasihat.hormatilah mereka,,bertanggungjawablah kita sebagai anak..Menjadi seorang yang baik di mata ibu..


CUkuplah sekadar membantu mereka mengemas rumah,,selimutkannya tika kesejukan,,beri makan ketika lapar mematuhi arahannya dan menghormati ibu sebagai ibu kita,,Apakah itu masih lagi berat untuk kita lakukan.? Kepada ibu yang sudah meninggal..sedekahkan la al-fatihah setiap pagi sekurangnya agar mereka mendapat nikmat setiap kali melawat kita setiap hari..tahukah anda..? mereka tahu apa yang anda lakukan..Tika itu mereka tahu apakah yang sering anak mereka lakukan setiap hari dibelakang mereka..


Wahai anak-anak sekalian,tanpa ibu siapalah kita,,hargailah mereka seadanya selagi hayat kita masih ada..sedarlah dari lamunan dan nikmat dunia yang tidak mampu membawa kita kemana pun..Syurga itu diawah tapak kaki syuga.



2 comments:

Anonymous said...

hargailah ibu, selagi dia masih ada :)

Kay Sablihan said...

ia betul :)

KHAIRUL IKHWAN
KKomited
HHarum
AAmanah
IIkhlas
RRamah
UUntung
LLemah-lembut
IIdealistik
KKreatif
HHarum
WWarak
AAlim
NNaif
Apa ada pada nama?