Followers

Sunday 13 May 2012

Sumber Ketenangan

Selamat pagi,tengahari petnag mahupun malam buat pembaca..huu..Malam niy ta tido g walaupun nga penat gler sbenanrny..so arini kte na share cket tentang sumber ketenangan dalam diri manusia..Sudah pastinya kita tidak lepas dari menghadapi berbagai ujian dan musibah dalam hidup ini..Sudah pasti klu kte luah kat seseorang pasti akan terucap kata tabah dan sabar dalam menghadapinya..Namun bagaimana..?! 

Saat itu sudah pasti kita merasakan bahawa mereka tidak akan pernah memahami perasaan kte..Bagaimana hendak tabah jika masalah itu amat merunsingkan fikiran hingga tidak lalu makan mahupun melakukan apa2 pekerjaan.Oleh itu,saya ingin berkongsi cara dalam menyelesaikan masalah ini dengan baik yaitu mencari sumber ketenangan..Ketahuilah bahawa agama kita,Islam ada memberikan ubat dan penawar dalam mencari ketenangan,,

Suatu ketika seseorang datang kepada Ibnu Masud,salah seorang sahabat utama Rasullah.Dia mengeluh : "Wahai Ibnu Mas'ud,nasihatilah aku dan berilah ubat bagi jiwaku yang gelisah ini.Seharian hidupku penuh dengan perasaan tidak tenteram jiwa dan fikiranku kusut,makan tak enak,tidur pun tak nyenyak."
Ibnu Mas'ud menjawab : "Kalau penyakit itu yang menimpamu,maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat.
Pertama tempat orang membaca al-Quran atau engkau dengar baik baik orang yang membacanya,
Kedua engkau pergi ke majlis pengajian yang mengingatkan hatimu kepada Allah.
Ketga,engkau cari waktu dan temoat yang sunyi.Disana engkau bertafakur mengabdikan diri kepada Allah.Nasihat sahabat itu serta dilaksanakan orang itu.
Apabila sampai di rumah,segera dia berwuduk kemudian diambilnyaal Quran dan dibacanyadengan penuh khusyuk,Selesai membacanya,dia mendapati hatinya bertambah tenteram dan jiwanya tenang dan fikirannya segar,hidupnya terasa baik kembali.Padahal,dia baru melaksanakan satu daripada tiga nasihat yang disampaikan sabahat Rasullah itu..

Haaa..nampak ta tu..? cbe tanya diri kita sendiri seberapa dekat kita dengan Al quran..berapa kerap kita bersolat..berapa lama kita bersujud..? Wallahu taala a'lam..Setelah menggapai ketenangan luangkan masa sejenak berdoalah kepada Allah SWT akan punca masalah itu dan jalan penyelesaiannya..moga hati kita terbuka dan sntiasa berlapang dada dalam melakukan ibadah..

Muhasabah diri semula dan semoga yang terbaik itu adalah milik kita dan semoga kita menjadi hamba-Nya yang soleh solehah,insya Allah..UNtuk langkah2 lain boleh pegi laman web niyh >>>SUmber ketenangan



No comments:

KHAIRUL IKHWAN
KKomited
HHarum
AAmanah
IIkhlas
RRamah
UUntung
LLemah-lembut
IIdealistik
KKreatif
HHarum
WWarak
AAlim
NNaif
Apa ada pada nama?