Followers

Saturday 6 April 2013

Kepentingan solat


Assalamualaikum..berpeluang untuk berkongsi sedikit tentang ilmu s yg sedikit ini tentang solat untuk pedoman dan amalan..Namun andai ada kesulitan pape sila ruju' kepada yang lebih arif InsyaAllah.

Sabda Rasullah SAW : "Islam dibina atas 5 perkara,2 kalimah syahadah bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad pesuruh ALlah,mendirikan solat,mengeluarkan zakat,mengerjakan haji dan puasa dibulan Ramadhan"

Jadi,,andai kata salah satu nya cacat,,adakah lengkap Islam yang kita katakan agama kita ini..? Melainkan mengerjakan haji sahaja sudah ditetapkan hanya bagi yang mampu..Puasa? hatta wanita mengandung yang cuti 30 hari puasa juga perlu menggantikannya..Betapa pentingnya setiap satu rukun Islam ini dalam hidup kita..Jadi mengapa kita mengabaikannya?

Hazrat Ubaidah bin Somit r.a. berkata : Kekasihku Rasulullah mewsiatkan kepadaku 7 perkara,Sabda Rasullulah SAW : "Jangan menyekututkan Allah dengan sesuatu apapun,walaupun kamu akan dibunuh dibakar atau disalib.Jangan meninggalkan solat dengan sengaja kerana sesiapa yang meninggalkan solat dengan sengaja akan terkeluar daripada agama Islam.Jangan melakukan maksiat kerana perbuatan itu akan menyebabkan kemurkaan Allah dan jangan minum arak kerana perbuatan ini adalah ibu segala maksiat.

Nauzubillah min zalik,,jadi ana ada usulkan satu soalan kepada Ustaz tentang : "bagaimana kalau dah terlalu lama kita tinggalkan solat niy?"
Jawab Beliau : "Gantikannya setakat mane yang kamu ingat kamu ingat bape banyak ditinggalkan,kalau satu tahun ta solat,,gantikan satu tahun solat itu perlahan2..Sesungguhnya tiada apa yang mudah untuk capai kesenangan diHari Akhir nanty."

Wallahu a'lam..



4 comments:

Nazmin Nazifa εїз said...

nice sharing :) thanks ,alhamdulillah ^^,

Kay Sablihan said...

welcome :)
Alhamdulilah ;)

Anonymous said...

nice one :))

Kay Sablihan said...

aha..thanks :)

KHAIRUL IKHWAN
KKomited
HHarum
AAmanah
IIkhlas
RRamah
UUntung
LLemah-lembut
IIdealistik
KKreatif
HHarum
WWarak
AAlim
NNaif
Apa ada pada nama?