Followers

Thursday 29 December 2011

anda marah..?

Abu  Umamah Albahili R.A berkata Nabi Muhammad SAW bersabda : "Siapa yang dapat menahan marah padahal ia dapat (kuasa) untuk memuaskan marahnya itu,tetapi tidak dipuaskan bahkan tetap ditahan/disabarkan.maka Allah SWT mengisi hatinya dengan keindahan pada hari kiamat "


Sudah tentu ramai dalam kalangan kitayang susah untuk menahan marah bukan,lebih2 lagi apabila orang yang melakukannya lebih muda dari kita,lebih rendah pangkat dari kita,mahupun lebih kurang sesuatu dari kita.Secara mudahnya lagi disebut marah kategori ini ekrana diri kita diracuni dengan sifat ego.Tanpa kita sedari marah itu sebenarnya hanya mendatangkan keburukan dari kebaikan.

Ini kerana segala sesuatu cubaan yang datang kepada kita datangnya dari Allah jua.Maka apabila kita marah,itu sudah cukup menunjukkan kita tidak menerima qada' dan qadar Allah.masya Allah.Anda susah menahan marah..? Ketika anda marah,fikir2kanlah..begitu besar nikmat yang Allah sediakan pada hambanya yang bersabar.

Sabda Rasullah SAW :"Sesungguhnya saya mengetahui suatu kalimat yang apabila diucapkannya, tentulah hilang apa yang ditemuinya (kemarahannya), iaitu andaikata dia mengucapkan: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم, tentulah lenyap apa yang ditemuinya (kemarahannya) itu."Seseorang lalu berkata kepadanya (orang yang merah padam mukanya): "Sesungguhnya Nabi S.A.W. bersabda: Mohonlah perlindungan kepada Allah S.W.T dari syaitan yang direjam." (Muttafaq'alaih)

Sabda Rasullah SAW : Marah itu adalah bara api maka padamkanlah ia dengan berwudhuk. (HR Al-Baihaqi dan sebahagian ulama yang lain menghasankannya)

Sabda Nabi SAW : "Apabila salah seorang antara kalian marah maka hendaklah dia diam ". (Hadis riwayat Imam Ahmad)

(Orang yang bertaqwa) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan memaafkan (kesalahan) manusia. Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan. (Ali 'Imran: 134)



No comments:

KHAIRUL IKHWAN
KKomited
HHarum
AAmanah
IIkhlas
RRamah
UUntung
LLemah-lembut
IIdealistik
KKreatif
HHarum
WWarak
AAlim
NNaif
Apa ada pada nama?