Followers

Thursday 13 December 2012

Kekang rasa CEMBURU.


Dalam perhubungan tidak salah untuk rasa cemburu kerna cemburu itu tanda sayang.Namun masalah yang dihadapi masyarakat tak kira laki ke pompuan.tua ke muda..Pasangan baru buat bende was2 skit da nak cemburu macam hape.huhu..sbenanrny saya pun cam tu jugak an kadang2..sori ye yg kene ue..kita tidak perlu untuk ikut sangad kata negatif yang keluar setiap kali rasa cemburu itu datang..

Terdapat pelbagai punca cemburu datang kepada kita.
Sebagai contoh kondisi saya kini adalah apabila pasangan berchating ngan laki lain.Mengapa harus cemburu?Mungkin kerana sidia tidak berchatting dengan saya seperti yg dia lakukan pada sidia..Mungkin kerana dia da la tanak chat ngn saya pastu pegi plak kat orang lain..Haha..Salah..mengapa harus cemburu jika anda yakinbahawa dia milik anda.Mengapa harus cemburu selepas pelbagai benda,pelbagai layanan,segala galanaya untuk anda.Mengapa harus anda masih cemburu.?

Contoh2 cemburu sperti yang berikut :
• Tidak dapat terima orang lain lebih baik dari dirinya.
• Tidak bersyukur dengan apa yang ada dalam kehidupan.
• Tidak berpuas hati dengan kejayaan orang di sekeliling.
• Terlalu mengikut perasaan dalam berfikir atau membuat keputusan.
• Berpandangan sempit.
• Berasa diri terancam.

Jadi,adakah anda begitu orangnya? Klu begitu..lakukan langkah yg berikut utk kekang cemburu itu.kerna cemburu yang disimpan dan melampau tidak menyenangkan pasangan anda atau mungkin bley meretakkan perhubungan dan rumah tangga. : \

 Positif:                                                                                          
Anda seharusnya positif dalam apa jua keadaan tidak kira apa jua yang dilakukan pasangan.Positif sekurangnya dapat membantu untuk mengelakkan anda membuat tindkan bodoh yg drastik sprti mmtuskan hbungn or tampau sidia.

Bagaimana untuk positif? Anda hanya perlu menarik nafas dalam2...hembus perlahan2..hilangkan segala kemarahan,kesedihan dan yakin bahawa tiada apa2 yg buruk berlakuKalau tak ley menangis lu then bertenang..Kemudian,berpindah pada langkah kedua.
                                                                                                                                                            Kenal pasti:
Sekiranya sidia melakukan sesuatu tidak menyenangkan hati perut usus dan limpa anda.Kenal pasti siapa.dimana.apa.mengapa.bila. dan yang sewaktu dengannya,Namun tidak perlu terlalu detail.cukup skdar anda mengetahui dan dapat menyenangkan kembali usus dan limpa anda.Pastikan anda berbincang dengan baik.jangan terlalu mengonkong pasangan kerana takde sape suke orang wat cmtu.

Percaya:
Anda seharusnya memiliki toleransi dalam rumah tangga dan perhubungan.Yakin bahwa hatinya milik kamu.Eh..hatinya sudah tentu milik dia.Yakin cintanya hanya buatmu.selagi mana kamu yakin,maka kenapa perlu cemburu sekiranya pasangan hanya sekadar berbual mesra dgn orang lain.Jangan suka buat andaian bodoh yang cume boley meretakkan perhubungan.

Setia:
Andai anda ingin meneruskan hubungan dengan sidia dengan lebih baik,lebih intim,dan lebih kepercayaan.Setialah caranya.Yakinilah bahawa hidup ini berpegang pd satu prinsip..Apa yang anda lakukan pada orang lain akan kembali pada diri anda semula.Buat baik dapat baik.buat jahat dbalas jahat.Oleh itu andai anda setia.maka sidia juga akan setia.titik.




No comments:

KHAIRUL IKHWAN
KKomited
HHarum
AAmanah
IIkhlas
RRamah
UUntung
LLemah-lembut
IIdealistik
KKreatif
HHarum
WWarak
AAlim
NNaif
Apa ada pada nama?