Followers

Thursday, 20 December 2012

Tundukkan pandangan,kuatkan ingatan.



okay,Assalamualaikum..

Harini na berceramah cket ye..hehe..
tadi berblogwalking ke rakan2 blogger..dan sy tertarik dengan post dlm blog minmentos(bukan nama sebenar)
ade satu post penulis berkata bahawa dia adalah seorang yg suka menunduk pandangan.
Jadi disini sy hendak mengupas sedikit tentang hikmah2 tundukkan pandangan.
selain sedikit pengenalan mengapa perkara ini sangat perlu dilakukan.



sebelum itu,sy ingin menunjukkan Firman Allah SWT dalam Al-Furqan.Surah Annur ayat 30.


Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) , dan memelihara kehormatan mereka.Yang demikian itu lebih suci bagi mereka;sesungguhnya Allah lebih dalam pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan.(Annur :30)


Dan katakanlah kepada perempuan2 yang beriman supaya menyekat pandangan mereka ( daripada memandang yang haram). (sbhagian ayat 31:annur)

Berdasarkan ilmu pendidikan Syariah Islamiah yg saya pelajari..ulama istibat hukum menunduk pandangn dengan fii'l amar kul yang terdapat pada awal ayat yang menunjukkan kata perintah.dan setiap perintah adalah wajib.Oleh itu.Menundukkan pandangan bagi laki2 dan perempuan yang beriman adalah wajib :)
Namun,ade keadaan yang tertentu yang kita perlu tundukkan pandangn dan ade kalanya tidak perlu.minta maaf,saya tidak ade ilmu untuk cerita panjang bende niy.Sesiapa yang bace boleh tanya pada ustaz2 ustazah yg lebih arif untuk faham lagi..

hikmah tundukkan pandangan:

"Pandangan mata itu adalah sebuah anak panah daripada panah2 iblis.Maka barangsiapa meninggalkannya(mengelakkan dari melihat wanita) kerana takut kepada-Ku, nescaya Aku ganti dengan iman yang dirasakan lazat-manisnya dlam hatinya"

(Riwayat Tabrani dan Hakim drpd Ibnu Masu'd)

Firman Allah SWT :

ٱلَّذِينَ جَٰهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلْمُحْسِـــنِين


Bermaksud:Mereka yang berjuang untuk melawan hawa nafsu kerana menempuh jalan Kami,sesungguhnya Kami akan tunjukkan jalan Kami,Sesungguhnya Allah itu beserta orang yang berbuat baik.(Ankabut:6)

Dalam sejarah Imam Assyafie,Setiap dari kita pasti mengetahui bahawa beliau adalah salah seorang ulama besar,penghafaz alQuran,diceritakan pada suatu hari Imam Syafie ini biladia nak mengeluarkan hafalanya,dia sudah lupa ayat2 tersebut,maka beliau berjumpalah dengan tuan gurunyadan bertanya,rupa rupanya Imam Syafie "ternampak" tumit kaki seorang perempuan yang bukan muhrimnya..begitulah hikmahnya mengenai menundukkan pandangan, kerana ilmu itu tidak smapai pada hati yang gelap..

Sekian dari saya.Renung2kan dan Selamat beramal :)






3 comments:

Nazmin Nazifa said...

minmentos kat sini ! Haha,macam tau-tau je tu nickname fav tuu ..

Waa,nice entry :)
Thanks for sharing the information ~ ^^, alhamdulillah

Nazmin Nazifa said...

oh oh,waalaikumussalam :)

Kay Sablihan said...

hehe..yeke..tepat pulak eak.. ;)
welcome. :)

KHAIRUL IKHWAN
KKomited
HHarum
AAmanah
IIkhlas
RRamah
UUntung
LLemah-lembut
IIdealistik
KKreatif
HHarum
WWarak
AAlim
NNaif
Apa ada pada nama?