Followers

Wednesday 27 March 2013

Imam Ahmad bin Hanbal : Tugasan kemuncak [NASYID]

7.45 pm : Para pelatih seusai menunaikan solat maghrib..duduk dalam keadaan biasa..(mengikut dorm,wira sbela kanan surau dan wirawati sbela kiri surau)..taklimat yang paling pendek daripada Ustaz Sifardin.

"Tugasan kemuncak kamu : Cipta sebuah nasyid yang berkisarkan tentang tokoh kumpulan kamu.Persembahan tersebut tidak kurang dari 8 minit..saya beri kamu masa 45 minit untuk memikirkannya.Lepas Isyak sy nak dengga.AJK surau ke bilik mesyuarat."

Beliau terus keluar surau diiringi makian ak dalam hati..adeyh..apokono la dio ney..gilo apo..ak tetibe jadi frust gler.Dengar sekali imbas memang macam mustahil bebenaw na buat bende alah ue..Selalu denga 5,6 orang j dlm nasyid..Imam Ahmad ade 65 orang..! Nonsense man.!

Maka Imam Ahmad un berkumpul,,masing2 blur nak buat ape..Lalu Ommar mengesyorkan ak membahagikan ahli kepada beberapa kumpulan untuk melakukan beberapa tugasan..Ak mengiyakan lantas membahagikan ahli2 kepada kumpulan2 yang membicangkan tentang gaya,cara berbaris,Aturan dalam barisan,intro dan outro lagu dan penulis2 lirik.

Fatin memainkan peranan ketika ini dalam mengawal budak2 wirawati dan mereka jugalah yang berbincang tentang lirik lagu..dak wira..? masih blur termasuk ak sebabny keadaan dalam surau teramatlah bising dan membuatkan kepala otak ak jadi block.

45 minit berlalu..kami hanya dapat decide beberapa perkara..
Intro : Sehijau Daunan
Outro : Lagu nasyid sekolah Amin
Aturan : Wira di kanan dan Wirawati di sbela kiri.
Lirik : Baru siap beberapa rangkap berdasrkan lagu Di Pondok Kecil
Solo : Amin,Hafizi

Namun,kelibat Ustaz masih lagi tidak kelihatan sehingalah jam mnunjukkan pkul 9.akhirnya ajk surau masuk ke surau untuk memulakn solat isyak .seusai solat,ajk surau mengisytiharkan bhwa para pelatih perlu berkumpul didewan seawal jam 9,20.Ak melepaskan keluhan lega yang amat berat.

Lega kerana nasyid tersebut ditangguhkan.namun keluhan kerana tiada persiapan yang rapi dan kami cme perlu bersedia untuk menerima denda dari ustaz sekiranya beliau tidak berpuas aty..

2 hari selepas itu..setiap 4 orang telah diedarkan lirik lagu Imam Ahmad versi Pondok Kecil..Maka dengan takdirnya Illahi..kami mendapat tempat pertama untuk persembahan awal tugasan kemuncak Nasyid..Maka kami un kebelakang surau dan membuat kedudukan V.Lalu ak memulakan sedikit intro..and

three...FOUR..!
kami menyanyi dengan penuh bersemangat..! sampailah rangkap terakhir lagu outro..Ustaz memandang kami dengan muka yang agak sinis..Lemah..! Zahir dan Batin..! korang niy kenapa..? haa..adeyh..time tu tibe2 dy diam..pas ue ak minta kbenaran untuk menyanyi sekali lagi dengan lebih bersemangat..

n,THREE...FOUR..!
seusai kami bernasyid..ustaz hanya menganguk sambil tersenyum dan menyuruh kami dduk..Setelah kesemua kumpulan menyampaikan persembahn masing2..Ustaz melafazkan rasa bangga kerana mendapat persembahan yang agak baik pada malam itu..dan ketika itu..diumumkan ranking nasyid untuk persembahan yang pertama kalinya itu..jatuh kepada :

1.Imam Hanafi
2.Imam Hanbali
3.Imam Syafie
4.Imam Maliki

Amin merangkap solo intro dan outro
Kami semua diingatkan supaya jangan berbagai2 kerana kumpulan 3/2011 yang lepas,pertandingan nasyid dibatalkan kerana komitmen tiada dlm 2 minggu sblum pertandingn.Oleh itu,kami perlu konsisten dalam persembahan ini hingga kami layak bertanding pada hari penutupan Kerohanian..


Hafizi merangkap solo utama
Kamal dan Acap merangkap perancang utama nasyid




No comments:

KHAIRUL IKHWAN
KKomited
HHarum
AAmanah
IIkhlas
RRamah
UUntung
LLemah-lembut
IIdealistik
KKreatif
HHarum
WWarak
AAlim
NNaif
Apa ada pada nama?