Followers

Tuesday 19 March 2013

Punca kejatuhan Akhlak remaja

Assalamualaikum..okay beberapi hari terawal disurau..kami dikehendaki beratur mengikut dorm dan setiap dorm akan ditugaskan untuk mengulas tajuk2 yang diberikan..dan dorm L5 mendapat tajuk Punca Kejatuhan Akhlak Remaja..

Kami semua ahli dorm L5 berdiri dihapan semua pelatih Muslim bermula dengan pengenalan diri..Nama,asal,sekolah dan lain2..Kami cuma diberikan seminit untuk berfikir.Ulasan kami dimulakan oleh Hisyamudin,ak,dan disambung pula oleh Naz dan Hage..

Hisyam-Setiap anak yang dilahirkan adalah ibarat kain putih dan ibubapalah yang akan mencorakan anak mereka.Jadi seandainya baik yang dicorakkan makan baiklah akhlakny..pastu adela panjang lebar dy cter,ta berapa ingat sangat..

Apa yang saya ckp mase ue adlah..Berdasarkan hadis Rasullulah maksudny-Dalam jasad ada seketul daging,sekiranya baik daging tersebut,maka baiklah keseluruhan jasadnya,sekiranya buruk daging tersebut,maka buruklah jasadnya keseluruhan..Dan daging itu adalah hati.

Jadi hati memainkan pernn penting dlm menentukan kemana perginya akhlak remaja tersebut sama ada baik atau buruk.Selain itu,Hadis Rasullulah juga menyebut-Setiap manusia yang dilahirkan adalah suci.Makanya ibubapalah yang mencorakan hidup anak2 mereka..

Ayat alquran juga ada menyebut-Sesungguhnya solat itu mencegah dari berbuat kejahatan dan kerosakan-Jadi kita boleh lihat disini,sekiranya akhlak seseorang remaja itu kurang elok,samada solat beliau kurang sempurna untuk memberi kesan yg boleh mencegahny dari kemungkaran ataupun remaja tersebut memang ta solat langsung..

Ada sebuah kisah menceritakan seorang yang suka mencuri dan diberitakan keadaan itu kepada Rasullulah,Rasulullah bertanya adakah dia bersolat.? Ya jawab pengadu tersebut..Maka disuruhnya biarkan kerana solat itu akan mencegah dia dari terus mencuri..Wallahu A'lam.

Ta ingat ape yg Naz ckp tapi Hage-Setiap anak yang dilahirkan itu suci putih dan bersih..Sekiranya ibubapany Islam maka Islam lah anaknya dan sekiranya Yahudi,maka yahudilah ia..makanya Ibubapa lah dijadikan ulasan Hage malam itu..

Dan Ape jawab Ustaz SIfadin.? Dia kate ulasan kami itu cabang yang paling besar..dia nak benda kecik j..Kateny Puncany adalah suasana persekitaran..Beliau menampilkan kata2-Sekiranya berkawan dengan penjual minyak wangi makan dapat wangi,Kalau kawan ngn tukang besi dapat habukny..

Betul jugak cuma dia langsung ta ulas ape2 idea kami..dan disini ak mula berwaspada dalam setiap apa yang dia katakan kerana beliau bukanlah calang2 orang,tegas pendirian,sentiasa mahukan yang terbaik dan perlu sehati dengan apa yang beliau nak.Jangan nak berbagai2..


4 comments:

Nazmin Nazifa εїз said...

Sekiranya berkawan dengan penjual minyak wangi makan dapat wangi,Kalau kawan ngn tukang besi dapat habukny.

Waktu lisan hritu ... kawan In ada menyelit kata-2 tu ... lebih kurang sme ar.. habuk tu diganti dengan bahang je XD hehe ... In begitu tertarik dngn kata-2 tu :))

Kay Sablihan said...

aha..yg last skali ue ad macam2 bentuk..takesala an..ouw yeah?
ape tarikan ny ue..?

Nazmin Nazifa εїз said...

Sebab dr segi pengalaman In,memang ternyata benar kata-2 ni :)) All the best esok ! Result SPM tuuu ...^^, share tau jgn tak share ! Kih3~

Kay Sablihan said...

ouw..haha..kay un same gak..
senang sgt ikut2..ape yg ade disekeliling.huhu..

KHAIRUL IKHWAN
KKomited
HHarum
AAmanah
IIkhlas
RRamah
UUntung
LLemah-lembut
IIdealistik
KKreatif
HHarum
WWarak
AAlim
NNaif
Apa ada pada nama?